Magyar
  English
fejkep
XIN TONG exADY
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Besorolás: BEZHITZA típusú tengeri áruszállító motorhajó, SR KM + L31 ETG
Callsign: HAAZ
Állapot: szétbontva
Épült1972, Herszonszi Hajóépítő és Hajójavító (Khersonskiy Sudo. Zavod), Kherson, UA, #1338
Legnagyobb hossz:155,70 m
Hossz a függélyek között:140,0 m
Szélesség a főbordán:20,60 m
Oldalmagasság:12,30 m
Legnagyobb merülés:9,40 m
DWT:13600
GRT:12200
Főgép típus:1 db 6 DKRN 74/160-2
Főgép teljesítmény:9000 LE
Holtvizi sebesség:16,5 csomó
1972-ADY, Mahart, Budapest, HU
1993-XIN TONG, Xin Tong Shipping Co Liberia, Kingstown, STV
1997 szétbontva Alangban.
Nincs adat!

ADY

Feltöltve: 2016. 02. 23. 19:55
Szerkesztő: - vas -

ADY

 

ADY tat

Felvétel: Droppa Kálmán
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 01. 08. 20:44
Szerkesztő: Lajtai László

ADY

   

XIN TONG exADY, Saigon, 1996.08.20

Felvétel: Markus Berger
Feltöltve: 2015. 02. 16. 16:17
Szerkesztő: Kis Árpád

XIN TONG

  

ADY, a Kieli-csatornában, 1990.10.28.

Felvétel: Frafo
Feltöltve: 2014. 02. 02. 12:14
Szerkesztő: Kis Árpád

ADY

  

ADY, Santander, 1975.11.18.

Felvétel: T. Diedrich
Feltöltve: 2013. 04. 05. 22:05
Szerkesztő: Kis Árpád

ADY

 

ADY,
Singapore, 1979.09.26.

Felvétel: Chris Howell
Képpozíció
Feltöltve: 2012. 10. 10. 11:27
Szerkesztő: - vas -

ADY

 
Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 147 Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 148 Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 148 Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 157 Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 158 Notice: Undefined offset: 2 in /home/naviscon/domains/hajoregiszter.hu/public_html/_include/fuggvenyek.php on line 158

Új magyar óceánjáró a világtengereken

1972. december 2-án vette át a MAHART vezérigazgatója az első 13600 tonnás hajót, az újonnan épült M/S "ADY"-t. A MAHART új óceánjárója nemcsak a vállalat, hanem az ország eddigi legnagyobb, modernül felszerelt hajója és belépésével a magyar hajózás egyre gyorsuló ütemben fejleszti tranzóceánikus forgalmát.
Az "ADY" a Szovjetunióban, a Kherson-i hajógyárban épült szériában, melynek 38. darabja. 1973. márciusában pedig követi testvérhajója, a hasonló paraméterű "PETŐFI". A MAHART építési felügyelői már kezdettől fogva jelen voltak a hajó építésénél, a hivatalos átvételt megelőzően pedig 3 napos próbautat tartottak a Fekete-tengeren, ahol a műszaki és nautikai szakemberek utolsó "porcikájáig" - működés közben — vizsgálták át a hajótestet, a gépi és nautikai berendezéseket. A hajó nemcsak méreteiben impozáns, lakóterei minden igényt kielégítenek és maximális pihenési és kikapcsolódási lehetőséget biztosítanak a 4-5 hónapos úton a személyzetnek.
Tájékoztatásul ismertetünk néhány adatot a hajó főbb műszaki és kereskedelmi jellemzőiről:
A hajó legnagyobb hossza 155,7 méter
Szélessége 20,6 méter
Legnagyobb merülése 9,52 méter
Sebessége ballasztban 17,8 csomó
Berakott állapotban 16,0 csomó
Legnagyobb hordképessége 13,635 DWT
(deadweight tonna),
ami beszámítva a felszerelések, személyzet, élelem, ivóvíz, valamint egy közepes útra szükséges üzemanyag súlyát, körülbelül 12200 tonna hasznos teher szállítását teszi lehetővé. Szemléltetőbb ez a szám, ha meggondoljuk, hogy ez 813 darab 15 tonnás vasúti tehervagon szállítási kapacitásával egyenértékű.
A hajó üres súlya 5 865 tonna
A hajó tween-decker, 5 széles nagy raktárral rendelkezik, melyek automatikusan zárhatók és széles raktárnyílásai lehetővé teszik extraméretű darabok szállítását is. Hatodik kisebb raktárában 150 m3 hűtőtér áll rendelkezésre hűtött áruk szállításara. Áruraktárainak összbefogadóképessége 17 645 m3.
A rakodások kiszolgálását 7 db 5 tonnás elektromos, 4 db 8 tonnás hydraulikus és 1 db 60 tonna teherbírású nehézdaru biztosítja.
Üzemanyagtankjai 1467 tonna üzemolaj felvételére alkalmasak, melyek rendkívül nagy akciórádiuszt biztosítanak, mert saját evaporáló berendezésével napi 15 tonna édesvizet tud előállítani tengervízből, ami a szükséges sók adagolása után teljes értékű ivóvizet biztosít. A hajó meghajtását egy Burmeister and Wain licenc alapján készült, szovjet gyártmányú 9000 LE diesel-motor végzi, a segédüzemről pedig 3 db, egyenként 450 LE diesel-motor gondoskodik. A hajózás biztonságáról a legmodernebb navigációs berendezés gondoskodik: giro-compass, robotkormány, elektromos sebesség- és mélységmérő, 2 db nagy teljesítményű radarkészülék és 300 W-os rádióállomás. A személyzet elhelyezésére 37 kabin szolgál, melyben 46 ágy áll rendelkezésre. Konyhája teljesen gépesített és nagy élelmiszertároló hűtőkamrákkal rendelkezik. A személyzet pihenésére és szórakozására 2 társasjátékokkal felszerelt szalon, TV, valamint a fedélzeten fürdőmedence szolgál.
Az M/S "ADY" üzembelépése után, jövő év márciusában várható testvérhajója, az M/S "Petőfi" forgalomba állítása. A MAHART mindkét hajóval Perzsa-öböl, India és közép-távolkeleti forgalmat tervez.
A mélytengeri hajózás fejlesztésével a MAHART erőfeszítéseket tesz arra, hogy lépést tudjon tartani azzal a világkereskedelmi tendenciával, amely az egyre gyorsuló és emelkedő árucsereforgalmak követelményeként a növekvő szállítási távolságokban nyilvánul meg. E tendenciának a Szuezi-csatorna kiesése további lendülete adott. Az Afrika megkerülése miatti útmeghosszabodás világviszonylatban is nagyobb hajótér kapacitást igényelt, mely nagyobb méretű és akciórádiuszú hajók építtetésére ösztönözte a hajótulajdonosokat. Nagyobb egységek esetében ugyanis a kapacitás, illetve a szállítható áru mennyiségénél jóval kisebb arányban növekszik az egy tonnára jutó fajlagos önköltség, mely a gazdaságosságot növeli. Ilyen meggondolások alapján született meg 1968-ban és 1969-ben a várnai hajógyárban épült 6250 tonnás "BUDAPEST" és "HUNGÁRIA". Most, a két 13600 tonnás hajó belépésével lehetőség nyílik arra, hogy mélytengeri forgalmunkat mind Dél-Amerika, mind India térségébe megerősítsük, sőt esetleg azon túl is továbbfejlesszük.
Ha hazánk helyzetét vizsgáljuk, azt találjuk, hogy évi, tengeren bonyolított export-importforgalmunk 85%-át még mindig idegen (jelentős részben tőkés) hajóparkkal szállítjuk. Ezen kérdés elemzésénél nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy nyílt gazdálkodási ország lévén, nemzeti jövedelmünk jelentős részét külkereskedelem útján realizáljuk, melyhez bizonyos tengeri szállítási kapacitás kötődik. Különösen jelentős ez ma, amikor külkereskedelmünk az eddigi hagyományos piacokon kívül egyre inkább bővíti tevékenységét a távolabbi kontinensek felé. Egészen más gazdasági potenciált biztosít az árucsere forgalomban az egyik félnek az a tény, ha saját tengeri szállítási kapacitással rendelkezik és így függetleníteni tudja magát azoktól a fuvarpiaci hatásoktól, melyek ma még nagy részben kapitalista befolyás alatt állnak. Nem beszélve arról. Hogy népgazdasági szinten sem közömbös azon devizakímélő hatás, hogy saját fuvareszköz esetén a költségek jelentős része nemzeti pénznemben jelentkezik, idegen áru szállítása esetén pedig szolgáltatással termeli ki a devizát. Hogy ezt mások is mennyire felismerték, álljon itt néhány számadat hazánkéhoz hasonló, kontinentális fekvésű ország tengeri flottakapacitásáról:
SVÁJC 311194 DWT
CSEHSZLOVÁKIA 136 526 DWT
MAGYARORSZÁG 46 544 DWT
A két 13 600 tonnás hajóval hazánk tonna-kapacitása igy 1973-ban 71 264 DW tonnára fog emelkedni. Biztató fejlődés előtt áll tehát a magyar tengerhajózás. Ez a fejlődés remélhetően nem áll meg, hanem folytatódik, és fel fog zárkózni a többi szocialista ország mellé, hogy teljesíteni tudja azt a feladatát, melyet a közlekedési koncepció a magyar hajózás számára megszabott.

Bores Ferenc
(Víziközlekedés c. folyóirat, 1973)

Feltöltve: 2011. 02. 28. 23:26
Szerkesztő: Kádár Zoltán

XIN TONG exADY

  

ADY parancsnoki hídja

Felvétel: Víziközlekedés c. folyóirat, 1973
Feltöltve: 2011. 02. 25. 18:31
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ADY

     

Az elkészült ADY próbaúton.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2011. 02. 21. 13:20
Szerkesztő: - vas -

ADY