Magyar
  English
fejkep
THETIS
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Besorolás: THETIS/1859 olalkerekes gőzüzemű vontató
Állapot: szétbontva
Épült1859, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
Legnagyobb hossz:47,5 m
Hossz a függélyek között:47,24 m
Legnagyobb szélesség:10,82 m
Szélesség a főbordán:4,72 m
Oldalmagasság:2,51 m
Legnagyobb merülés:0,94 m
Vízkiszorítás:144 t
Főgép teljesítmény:343 LE
1859-THETIS, DDSG
1894 selejt

A THETIS 1879-ben, a szegedi nagy árvíz helyreállítási munkái idején. A március 12-i gátszakadás után hónapokig 3-4 méter víz borította a várost és a környéket. Az újjépítés során a város területét igyekeztek 81-83 mBf. szintre feltölteni. Ehhez, illetve az új körtöltések építéséhez a földet a környező magasabb helyeken termelték ki, és uszályokkal szállították a helyszínre.

"...a kép valóban az öthalmi homok kibányászását és uszályokra való kubikolását ábrázolja. Öthalom helynév azért nincs, mert elhordták! Soha nem volt lakott hely, csak - valószínűleg - kultikus temető (kurgán?) volt. Már nem emlékszem ki ásatott ott, Tömörkény vagy Móra? Ma már csak dűlőnévként illetve a volt Szovjet Hősi Laktanya helyét jelölő helynévként él a szegediek tudatában." (Simoncsics János közlése)

A THETIS oldalnézeti rajza 1880 körüli állapotának megfelelően.

Erwin Hauke rajza Dampfschiffe der DDSG című könyvéből (Martin Fuchs Verlag Wien, 2001)

Feltöltve: 2006. 03. 10. 17:54
Szerkesztő: Szánthó Zoltán

THETIS