A Váci Dunai Hajógyárban 1959-től kezdődően eredményes kísérleteket végeztek hordszárnyas motorcsónakokkal. Ezt követően 1961-ben kezdődött meg Beledi Dezső objekt-főkonstruktőr irányítása alatt a magyar viszonyokra alkalmas hordszárnyas hajó kifejlesztése.
1963-az elkészült szárnyashajót 1963 őszén bocsátották vízre, és a Budapest-Mohács szakaszon megkezdődött a tesztüzem. 1964-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron nagy sikerrel mutatkozott be a magyar szárnyashajó, a FECSKE. A Csehszlovák Dunahajózás is érdeklődést mutatott a hajó iránt.
1965-ben a fejlesztést leállították. Az egykori Szovjetunióba szállított magyar termékeket az orosz fél egyebek mellett szárnyashajókkal kívánta ellentételezni. Hazánkba érkezett a három Rakéta, azaz Sirály típusú szárnyashajó, így a FECSKE sorozatgyártására már nem volt szükség, valamint az exportban érdekelt gyártók nem vállalták a kizárólag tőlük beszerezhető motorok szállítását a konkurenciává vált Magyarországra. A minisztérium megvonta a fejlesztés támogatását.
1968-ben a FECSKÉt megfosztották szárnyaitól, átépítik hagyományos kis merülésű vízkiszorításos hajónak és átminősítik 311-típusú vízibusznak (Hajó- és Darugyár Műszaki Tájékoztatója (XXXIII. évf. 3. szám).
1968-FECSKE, SZOT Sétahajózás, Velencei tó.
1986-NADAP, Velence Tavi Hajózási Vállalat, Gárdony, HU.
1996-NADAP, Velence Tavi Fejlesztési Kht, Gárdony, HU