Magyar
  English
fejkep
LASTOVICKA exFECSKE exALICE exIZABELLA
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Épült1892, A.Kroi Werft, Wien, A
Hossz a függélyek között:18,00 m
Szélesség a főbordán:3,50 m
Fixpont magasság:4,26 m
Oldalmagasság:1,36 m
Legnagyobb merülés:0,90 m
Vízkiszorítás:10,7 t
Főgép típus:gözgép
Főgép teljesítmény:60 LE
Átépítve1927
Főgép típus:dízelmotor
Főgép teljesítmény:50 LE
1893-IZABELLA, Hörnes Henrik Átkelési Vállalat, Pozsony, AH
1913-IZABELLA, Pozsonyi Propeller Vállalat (Hörnes), Pozsony, AH
1922-ALICE, Pozsonyi Propeller Vállalat, CS
1926-dízelüzemre átépítve
1933-selejtezve
1935-FECSKE, Csehi-fivérek Dunamócs, CS
1965-LASTOVICKA, Komáromi kikötő, CS
Nincs adat!

A diesel üzeműre átalakított ALICE Pozsonyban 1930 körül. A háttérben a BRATISLAVA nevű átkelőhajó.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2015. 01. 20. 11:54
Szerkesztő: - vas -

ALICE

 

Az IZABELLA átkelő csavargőzös Pozsonyban.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2011. 06. 29. 16:16
Szerkesztő: - vas -

IZABELLA

  

FECSKE vontat. Képeslap részlet 1931-ből

Felvétel: Csehi családi archívum
Feltöltve: 2008. 09. 15. 13:53
Szerkesztő: -kt-

ALICE

  

FECSKE

Feltöltve: 2008. 09. 02. 23:49
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FECSKE

 

A FECSKE (ex - ALICE) rövid története a nagyapám és további családtagok visszaemlékezései alapján.

A nagyapám és két testvére 1935 január 5-én vette meg az ALICE nevű, 18 m hosszú, 3,5 m széles, 100 személyes hajót Pozsonyban egy banktól 14000 koronáért. A motorja ugyan megvolt, de szétdarabolva - azt további 1000 koronáért, ócskavasként vették meg. A hajó egy 50 LE-s, 7l/óra fogyasztású dieselmotort kapott és FECSKE néven személy- és árufuvarozást végzett a Dunán. Áruszállításra a kezdetekben egy öreg, 6 vagonos fa dereglyét használtak, majd 1939-ben a Ganz hajógyárban 22000 pengőért rendeltek egy 8,5 vagon hordképességű uszályt, amit részben az ácsi cukorgyár hitelezett meg. Ezt a hitelt cukorrépa fuvarozásával egyenlítették ki.
A FECSKE motorost és a BÖZSI uszályt a németek elvitték (pontosan nem tudom, hogy mikor). A BÖZSI uszályt nagyapám 1945-ben, találta meg valahol Ausztriában. Rengeteg utánjárással, de végül sikerült visszaszerezniük.
A FECSKE 1947 őszén került haza, nagyon rossz állapotban. Az elvégzett javítások ellenére sem sikerült üzembe helyezni.
1948-ban, a lakosságcserével a BÖZSI uszály Nyergesújfalura került. További sorsa nem ismert.
Az 1965-ös árvíz után nagyapámnak sikerült eladnia a FECSKÉ-t a komáromi kikötőnek, 9000 koronáért. Új lemezeket, motort kapott és LASTOVICKA néven kb a 70-es évek elejéig-közepéig, főleg sétahajónak használták a Dunán. A Dunáról valószínűleg az árvai víztározóra (Oravská priehrada) került. További sorsáról nincs információm.

Jocacs közlése alapján.