Magyar
  English
fejkep
KISFALUDY
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Épült1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
Precious hajóépítő mester angol nyelvű jelentésben megadott mennyiségeket - 19 tonna, 19 mázsa, 2 negyed vas és 981 köbláb faanyag – (átszámolva metrikus mértékegységre: 20,62 tonna vas és 27,77 m³ faanyag) figyelembe véve valószínűsíthető, hogy a hajótest a korábban feltételezett fa építés helyett valószínűleg vegyes építésű lehetett, svájci szabadalom szerint, fa bordázaton vas héjazat.
Legnagyobb hossz:30 m
Legnagyobb szélesség:12 m
Legnagyobb merülés:0,9 m
Főgép típus:Penn compaund gőzgép
Főgép teljesítmény:40 LE
Átépítve1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU
Elavult fa(vázas) testet új vas testre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad
1846-KISFALUDY, Balaton Gőzhajózási RT.
40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).*
1846.09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre KISFALUDY néven.
1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.
1869-ben elavult fa(vázas) testét vasra cserélték.
1887-ig üzemelt.

*Eötvös Károly: „A gőzhajó egyes részeit Angliában csinálták, tengeren át Triesztbe hozták s nagy termetes német lovakon Füredre szállították. A hajótest Füreden készült, néhány trieszti és egy csomó komáromi hajóács kezével. A száz meg ezer darab gép és hajórészlet ott volt elrakva a parti gyepen. Természetesen vasból minden darab"

Francsics Károly (1808-1880) veszprémi borbély: „Gyönyörű sétatér végén magas állásokra felállítva találánk az éppen akkor épülőfélben lévő gőzhajót, melynek mind a két oldala mellett egy-egy dúc vala a földben felállítva, mindegyikre egy-egy fekete tábla szegezve, melyeken fehér bötükkel ezen felirat: Kisfaludy (a hajó neve) feljárás tiltatik vala olvasható. Jó darabig bámulánk az egészen vaslapokból épülendő gőzöst mely lapok izmos, tüzes vasszegekkel kovácsoltattak szorosan egymás szélére"

A Pesti Hírlap 1846. április 28-i száma: a közgyűlés után többen a részvényesek közül az Óbudai Hajógyárba látogattak, ahol „Ugy találták, hogy a’ Kisfaludy névvel czimzett gőzhajó egészen vasból már munkában van.”

Gróf Széchenyi és a Balatoni gőzhajózás (Dr. Farkas László Veszprém, 1933): A Kisfaludy gőzgépe már készül a londoni Penn-gyárban, faváza pedig Masjon hajógyári igazgató és Precious hajóépítész vezetésével az óbudai gyárban. (...)
A hajó faváza 1846 júniusában elkészült és Óbudáról erőteljes lovakkal vontatták Balatonfüredre.

Dr.Lichtneckert András és Deák István kutatásai nyomán
Nincs adat!

KISFALUDY gőzös modellje a nagycenki Széchenyi múzeumban.

Feltöltve: 2014. 09. 13. 17:06
Szerkesztő: -kt-

KISFALUDY

  

KISFALUDY gőzös makettje a kisbéri Minimundus parkban

Felvétel: Varga Mária
Feltöltve: 2013. 11. 30. 14:57

KISFALUDY

 

A KISFALUDY fedélzetén. Rézmetszet a The Illustrated London News-ból, nagyon hibás megfogalmazással.

Feltöltve: 2010. 05. 08. 19:31

KISFALUDY

 

A KISFALUDY gőzös modellje.

Feltöltve: 2010. 02. 16. 23:44
Szerkesztő: - vas -

KISFALUDY

  

KISFALUDY modellje a Csepeli Szabadkikötő múzeumában

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -vas-
Feltöltve: 2007. 07. 02. 22:26
Szerkesztő: - vas -

KISFALUDY

   

Illusztráció: a magyar tenger első gőzhajója a KISFALUDY

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2005. 08. 17. 00:00
Szerkesztő: - vas -

KISFALUDY