1846-KISFALUDY, Balaton Gőzhajózási RT.
40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).*
1846.09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre KISFALUDY néven.
1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.
1869-ben elavult fa(vázas) testét vasra cserélték.
1887-ig üzemelt.
*Eötvös Károly: „A gőzhajó egyes részeit Angliában csinálták, tengeren át Triesztbe hozták s nagy termetes német lovakon Füredre szállították. A hajótest Füreden készült, néhány trieszti és egy csomó komáromi hajóács kezével. A száz meg ezer darab gép és hajórészlet ott volt elrakva a parti gyepen. Természetesen vasból minden darab"
Francsics Károly (1808-1880) veszprémi borbély: „Gyönyörű sétatér végén magas állásokra felállítva találánk az éppen akkor épülőfélben lévő gőzhajót, melynek mind a két oldala mellett egy-egy dúc vala a földben felállítva, mindegyikre egy-egy fekete tábla szegezve, melyeken fehér bötükkel ezen felirat: Kisfaludy (a hajó neve) feljárás tiltatik vala olvasható. Jó darabig bámulánk az egészen vaslapokból épülendő gőzöst mely lapok izmos, tüzes vasszegekkel kovácsoltattak szorosan egymás szélére"
A Pesti Hírlap 1846. április 28-i száma: a közgyűlés után többen a részvényesek közül az Óbudai Hajógyárba látogattak, ahol „Ugy találták, hogy a’ Kisfaludy névvel czimzett gőzhajó egészen vasból már munkában van.”
Gróf Széchenyi és a Balatoni gőzhajózás (Dr. Farkas László Veszprém, 1933): A Kisfaludy gőzgépe már készül a londoni Penn-gyárban, faváza pedig Masjon hajógyári igazgató és Precious hajóépítész vezetésével az óbudai gyárban. (...)
A hajó faváza 1846 júniusában elkészült és Óbudáról erőteljes lovakkal vontatták Balatonfüredre.
Dr.Lichtneckert András és Deák István kutatásai nyomán