Magyar
  English
fejkep
HUNYAD
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Épült1847, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
Hossz a függélyek között:45,72 m
Legnagyobb szélesség:9,75 m
Szélesség a főbordán:5,03 m
Oldalmagasság:2,23 m
Legnagyobb merülés:0,71 m
Vízkiszorítás:110 t
Főgép teljesítmény:136 LE
1847-HUNYAD, DDSG.
1897-selejtezve?
Nincs adat!

Forgó Géza: Gőzhajók a Maroson a 19. században
Makói história

"1857. június 27-én délelőtt 11-kor indult el Szegedről a Hunyad gőzös, amellyel estére Nagylak alá értek, s itt is éjszakázott legénysége, akik közül ismerjük Molnár Gábor hajózási felügyelő, Csasznek (?) és Wrisberg (?), kapitány és Zechmeister (?) kereskedelmi szakember nevét. Másnap olyan alacsony vízállás volt, hogy a hajót vezénylő Csasznek kapitány előbb megállt, majd bátorságot gyűjtve nekiindult és „sikeresen” megfeneklett egy víz alatti homokzátonyon. A Hunyad legénysége az est folyamán áthúzta a gőzöst a zátonyon, és csak másnap reggel kötöttek ki Aradon.

A városban lelkes közönség fogadta a Hunyad gőzöst és legénységét. A helyi hatóság a polgármester vezetésével kijelölte a kikötőt, s a gőzhajó társaság használatára, – míg az hajóit Aradra járatja – átengedte. Délután 4 órakor a Hunyad – aradi vendégekkel a fedélzetén – folytatta útját Glogovácig, ahol az utasok kocsikra szálltak volna, de a vigalom és ünnepélyes kedv, amely a hajón honolt sokáig visszatartotta Öket. Hunyadnak – tervek szerint – tovább kellett volna haladnia Lippáig; de az alacsony vízállás miatt megfordult és visszatért Aradra. 1857. julius 1-én délután 4 órakor a kapitány kiadta a parancsot: indulás Szegedre! A Maros azonban alaposan megnehezítette a hajózást. A víz 2 lábnál is többet apadt, s voltak helyek, ahol csak 2 láb 2—4 hüvelyk volt, holott a Hunyadnak 2 láb 8 hüvelyk kellett. Mégis, Csasznek kapitány sok fáradtság és viszontagság után szerencsésen Szegedre vezette a gőzhajót. A szakemberek ekkor megállapították, hogy Szegedről fölfelé Aradra 18 óra, lefelé 11 óra az út. A lelkes tervekben hajóállomást kapott volna Makó, Apátfalva, Csanád, Nagylak, Perjámos és Pécska. A rendszeres gőzhajó járatokat igen komolyan gondolták, s vannak adatok arra, hogy 1858-ban minden szerdán és szombaton Szegedről Aradra délben, Aradról Szegedre minden kedden és pénteken reggel indult gőzhajó."

Forrás: marosforum.hu
Feltöltve: 2009. 03. 19. 09:48
Szerkesztő: Szánthó Zoltán

HUNYAD

 

HUNYAD g/s

Feltöltve: 2006. 05. 02. 12:50
Szerkesztő: -kt-

HUNYAD