Magyar
  English
fejkep
FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Besorolás: BALATON/1872 típusú csavaros gőzhajó
Állapot: üzemen kívül
Épült1872, Schoenichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet, Budapest/Újpest, HU, #6
Hossz a függélyek között:27,40 m
Szélesség a főbordán:4,68 m
Oldalmagasság:2,50 m
Legnagyobb merülés:1,20 m
Főgép típus:M. Schimmelbusch (Bécs) compaund gőzgép
Főgép teljesítmény:80 LE
Átépítve1893, Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár, Budapest/Újpest, HU
Legnagyobb hossz:30,3 m
Hossz a függélyek között:28,00 m
Legnagyobb szélesség:6,00 m
Szélesség a főbordán:4,9 m
Oldalmagasság:1,98 m
Legnagyobb merülés:1,4 m
Vízkiszorítás:116,00 t
Főgép teljesítmény:100 LE
Átépítve1953, FOKA V. Déli Műhelye, Budapest, HU
Átépítés motoros hajóvá
Legnagyobb hossz:30,8 m
Hossz a függélyek között:29,25 m
Legnagyobb szélesség:7,2 m
Szélesség a főbordán:5,31 m
Fixpont magasság:5,68 m
Oldalmagasság:1,8 m
Legnagyobb merülés:0,9 m
Vízkiszorítás:116,00 t
Főgép típus:Ricardo-Stork S-160. Diesel (4 heng.)
Főgép teljesítmény:160 LE
1872 június 14, BALATON, Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat, Révfülöp, HU.
Az északi parti gazdálkodók által létrehozott társaság 50 személyes hajója, rendszeres járatokat bonyolított le Révfülöp és Boglár között. A hajó kapitánya Szuhányi László volt.
1874-ben áruszállítás céljára hat fauszályt vásároltak, amelyekkel főleg követ és bort szállítottak a már vasúti összeköttetéssel bíró déli partra.
1877-BALATON, Rév-fülöp-Boglári Gőzhajózás (Günsberger Lázár-Greiner Dávid)
1878-a hajó a Dunára került. Más forrás szerint a hajót 1879-ben árverezték el a Balatonról a Dunára
1878-PETŐFI, Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat (Reinhardt Antal, Fellner József és Szuhányi László, a hajó volt kapitánya), Szarvas, HU. Ezzel a hajóval indult meg a Körösökön a gőzhajózás 1878-ban.
1879-ALEXANDRA, Albrecht Főherceg Uradalma, Bélye.
1881-ben a hajó a Dunán Bezdán és Batina (Kiskőszeg) között közlekedett. (Vízügyi és Hajózási Közlöny 1881. évi 1. szám)
1892-MOHÁCS, Rosenfeld Simon révbérlő, Mohács, HU
1893-ban átépítették, oldallapátjait (?) leszerelték. Új kazánt kapott, gőzgépét felújították.
1899-IRMA, Schödl Károly építési vállalkozó, Budapest, HU
1911-(1913?) IRMA, Budapesti Homok és Kavicsszállító Vállalat, Budapest, HU
1922-IRMA, Újlaki Téglagyár
1926-IRMA, Egyesült Építőipari és Hajózási Rt. (egykori Újlaki Téglagyár)
1930-IRMA, Nagybátony-Újlaki Egyesült Iparművek
1944 végén a 2027,5 fkm-nél (Aggsbach) a németek robbantással elsüllyesztették
1951 június-júliusban kiemelték és hazahozták.
1953-ban átépítve a Vízműépítő Váll. Dunaharaszti Műhelyében és a FOKA V. Déli Műhelyében.
1953-FK 312, FOKA, Budapest, HU
1972-73 telén a FOKA bajai telepén felújították, új segédgépet és villamos berendezést kapott.
1978-több mint 100 éves szolgálat után selejtezve. Évekig Lágymányosi öbölben állt.
1981-A hajót a FOKA Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat múzeum létesítése céljából térítésmentesen átadta Boglárlelle Nagyközség Tanácsának. A Közlekedési Múzeum és a MAHART Balatoni Hajózási Részvénytársaság jóvoltából visszakerült Boglárra.
1984-ben partra került a balatonboglári kikötőben, ahol ma is megtekinthető. A múzeumi célú hasznosítás kötelezettségét figyelmen kívül hagyva a hajót egy vállalkozónak vendéglátó tevékenység céljára bérbe adták. Az addig hiánytalanul megőrzött belső berendezéseket elbontották.
2008. április 17.-én a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal kezdeményezte a hajó védetté nyilvánítását, miután ismeretlen tettesek géppel lefűrészelték és eltulajdonították a hajó bronz hajócsavarját.
2009. május 7.-én a leromlott állapotú hajó a kora esti órákban gyújtogatás következtében kiégett.
2011 nyarán a "Családbarát örökségvédelem" Komplex turisztikai vonzerőfejlesztés Balatonbogláron (DDOP-2.1.1/D-09-2010-0007) című projekt keretében pályázati támogatásból a hajótestet helyreállítják
2012 július 22-én hajózástörténeti kiállítás nyílik a hajóban.

FK 312 Budapesten 1970 körül

Felvétel: Chuckyeager tumblr
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 02. 20. 23:02
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FK 312

  

BALATON 2017 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 11. 15:15
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

  

BALATON 2016 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 15:13
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

 

BALATON 2015 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 11. 29. 19:28
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FK 312

   

FK 312 Szentendrénél a 60-as években.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2015. 05. 28. 10:53
Szerkesztő: - vas -

FK 312

 

Vélhetően az IRMA gőzös az 1910-es években.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2011. 10. 07. 10:36
Szerkesztő: - vas -

IRMA

 

FK-312.
2011 augusztus B.boglár

Forrás: Pilot
Feltöltve: 2011. 09. 18. 21:01
Szerkesztő: F.Tibor

FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON

     

FK 312 2011. szeptemberében, felújítása után, a kikötő felőli oldalról

Felvétel: Kovács Zoltán
Feltöltve: 2011. 09. 12. 22:31
Szerkesztő: Kovács Zoltán

FK 312

  

FK-312 Balatonbogláron

Képpozíció
Feltöltve: 2011. 04. 05. 20:57
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON

 

IRMA
2010 08 30
Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2010. 09. 13. 23:55
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

     

FK-312 2009 augusztusában

Felvétel: Kádár Zoltán
Feltöltve: 2010. 07. 06. 18:24
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON

 

Vélhetően a ZSGT hat fauszályából a 6-os és 3-as számú Révfülöpön.

FK 312

Feltöltve: 2010. 02. 15. 22:02
Szerkesztő: - vas -

FK 312

   

FK-312 vontató és az FK-319 motorcsónak