Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON
Adatlap
Műszaki adatok
Hajótörténet
Ismert tulajdonosok
Források
Besorolás: BALATON/1872 típusú csavaros gőzhajó
Állapot: üzemen kívül
Épült1872, Schoenichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet, Budapest/Újpest, HU, #6
Hossz a függélyek között:27,40 m
Szélesség a főbordán:4,68 m
Oldalmagasság:2,50 m
Legnagyobb merülés:1,20 m
Főgép típus:M. Schimmelbusch (Bécs) compaund gőzgép
Főgép teljesítmény:80 LE
Átépítve1893, Schoenichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár, Budapest/Újpest, HU
Legnagyobb hossz:30,3 m
Hossz a függélyek között:28,00 m
Legnagyobb szélesség:6,00 m
Szélesség a főbordán:4,9 m
Oldalmagasság:1,98 m
Legnagyobb merülés:1,4 m
Vízkiszorítás:116,00 t
Főgép teljesítmény:100 LE
Átépítve1953, FOKA V. Déli Műhelye, Budapest, HU
Átépítés motoros hajóvá
Legnagyobb hossz:30,8 m
Hossz a függélyek között:29,25 m
Legnagyobb szélesség:7,2 m
Szélesség a főbordán:5,31 m
Fixpont magasság:5,68 m
Oldalmagasság:1,8 m
Legnagyobb merülés:0,9 m
Vízkiszorítás:116,00 t
Főgép típus:Ricardo-Stork S-160. Diesel (4 heng.)
Főgép teljesítmény:160 LE
1872 június 14, BALATON, Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat, Révfülöp, HU.
Az északi parti gazdálkodók által létrehozott társaság 50 személyes hajója a, „Magyar Tenger” második gőzhajója és egyben első csavargőzöse rendszeres járatokat bonyolított le Révfülöp és Boglár között. A hajó kapitánya Szuhányi László volt.
1874-ben áruszállítás céljára hat fauszályt vásároltak, amelyekkel főleg követ és bort szállítottak a már vasúti összeköttetéssel bíró déli partra.
1877-BALATON, Rév-fülöp-Boglári Gőzhajózás (Günsberger Lázár-Greiner Dávid)
1878-a hajó a Dunára került. Más forrás szerint a hajót 1879-ben árverezték el a Balatonról a Dunára
1878-PETŐFI, Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat (Reinhardt Antal, Fellner József és Szuhányi László, a hajó volt kapitánya), Szarvas, HU. Ezzel a hajóval indult meg a Körösökön a gőzhajózás 1878-ban.
1879-ALEXANDRA, Albrecht Főherceg Uradalma, Bélye.
1881-ben a hajó a Dunán Bezdán és Batina (Kiskőszeg) között közlekedett. (Vízügyi és Hajózási Közlöny 1881. évi 1. szám)
1892-MOHÁCS, Rosenfeld Simon révbérlő, Mohács, HU
1893-ban átépítették, oldallapátjait (?) leszerelték. Új kazánt kapott, gőzgépét felújították.
1899-IRMA, Schödl Károly építési vállalkozó, Budapest, HU
1911-(1913?) IRMA, Budapesti Homok és Kavicsszállító Vállalat, Budapest, HU
1922-IRMA, Újlaki Téglagyár
1926-IRMA, Egyesült Építőipari és Hajózási Rt. (egykori Újlaki Téglagyár)
1930-IRMA, Nagybátony-Újlaki Egyesült Iparművek
1944 végén a 2027,5 fkm-nél (Aggsbach) a németek robbantással elsüllyesztették
1951 június-júliusban kiemelték és hazahozták.
1953-ban átépítve a Vízműépítő Váll. Dunaharaszti Műhelyében és a FOKA V. Déli Műhelyében.
1953-FK 312, FOKA, Budapest, HU
1972-73 telén a FOKA bajai telepén felújították, új segédgépet és villamos berendezést kapott.
1978-több mint 100 éves szolgálat után selejtezve. Évekig Lágymányosi öbölben állt.
1981-A hajót a FOKA Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat múzeum létesítése céljából térítésmentesen átadta Boglárlelle Nagyközség Tanácsának. A Közlekedési Múzeum és a MAHART Balatoni Hajózási Részvénytársaság jóvoltából visszakerült Boglárra.
1984-ben partra került a balatonboglári kikötőben, ahol ma is megtekinthető. A múzeumi célú hasznosítás kötelezettségét figyelmen kívül hagyva a hajót egy vállalkozónak vendéglátó tevékenység céljára bérbe adták. Az addig hiánytalanul megőrzött belső berendezéseket elbontották.
2008. április 17.-én a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal kezdeményezte a hajó védetté nyilvánítását, miután ismeretlen tettesek géppel lefűrészelték és eltulajdonították a hajó bronz hajócsavarját.
2009. május 7.-én a leromlott állapotú hajó a kora esti órákban gyújtogatás következtében kiégett.
2011 nyarán a "Családbarát örökségvédelem" Komplex turisztikai vonzerőfejlesztés Balatonbogláron (DDOP-2.1.1/D-09-2010-0007) című projekt keretében pályázati támogatásból a hajótestet helyreállítják
2012 július 22-én hajózástörténeti kiállítás nyílik a hajóban.

BALATON 2016 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 15:13
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

 

BALATON 2015 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 11. 29. 19:28
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FK 312

   

FK 312 Szentendrénél a 60-as években.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2015. 05. 28. 10:53
Szerkesztő: - vas -

FK 312

 

Vélhetően az IRMA gőzös az 1910-es években.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2011. 10. 07. 10:36
Szerkesztő: - vas -

IRMA

 

FK-312.
2011 augusztus B.boglár

Forrás: Pilot
Feltöltve: 2011. 09. 18. 21:01
Szerkesztő: F.Tibor

FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON

     

FK 312 2011. szeptemberében, felújítása után, a kikötő felőli oldalról

Felvétel: Kovács Zoltán
Feltöltve: 2011. 09. 12. 22:31
Szerkesztő: Kovács Zoltán

FK 312

  

FK-312 Balatonbogláron

Képpozíció
Feltöltve: 2011. 04. 05. 20:57
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON

 

IRMA
2010 08 30
Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2010. 09. 13. 23:55
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

     

FK-312 2009 augusztusában

Felvétel: Kádár Zoltán
Feltöltve: 2010. 07. 06. 18:24
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON

 

Vélhetően a ZSGT hat fauszályából a 6-os és 3-as számú Révfülöpön.

FK 312

Feltöltve: 2010. 02. 15. 22:02
Szerkesztő: - vas -

FK 312

   

FK-312 vontató és az FK-319 motorcsónak

  

F.K. 312 egy 1978. október 1-i újságcikkben (Az újság ismeretlen.)

Forrás: Veres Gábor
Feltöltve: 2009. 06. 08. 21:56
Szerkesztő: Jáky Gábor

FK 312

  

A felgyújtott, egykori FK-312-es vontató siralmas állapotban Balatonbogláron

Feltöltve: 2009. 06. 04. 21:14
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON